
Viktor Carlsson
I spelet mellan hat och kärlek leds tonåringarna Romeo & Julia mot det oundvikliga slutet.
Verona, sent 1500-tal. Tonåringarna Romeo och Julia är kära, men fast i järngreppet av sina familjers ogrundade konflikter. I spelet mellan hat och kärlek leds de sedan mot det oundvikliga slutet.
Romeo & Julia är berättelsen om tonåringars kamp för rätten till en egen röst, i en värld av polarisering och nedärvt hat. Om den explosiva kraften hos unga och konsekvenserna av vuxenvärldens påtryckningar.
Nio skådespelare för publiken till hettan och pulsen på Veronas gator genom Shakespeares originaltext, Mari Carrascos koreografi och Mikael Karlssons musik. Romeo & Julia är en samproduktion av Unga Klara och Helsingborgs Stadsteater. I regi av Gustav Deinoff.
Unga Klaras allkonstverk ”Romeo & Julia” är akut aktuellt hösten 2023.
Karin Helander, SvD
Det är kroppsnära, dåtida och nutida och det rusar i magen långt efteråt. Runt, runt i kärlekens, våldets och vansinnets dans.
Amelie Björck, Aftonbladet
(...) kan sätta en värld i brand.
Anna Håkansson, Dagens Nyheter
I Shakespeare för en ung publik brukar ordlekar och fräcka, ofta krångliga, vitsar tas bort. Men icke. Unga Klara går sin egen väg (...).
Margareta Sörenson, Expressen
Av alla de känslor som uttrycks är kanske ilskan över en vuxenvärld som sviker den allra starkaste.
Marie Pettersson, Sydsvenskan
Ensemblen tar ett kollektivt grepp och går på attack direkt.
Karin Helander, SvD
Det är något alldeles hjärtskärande över Myra Neanders och Nina Rashids utlämnade och dömda Romeo och Julia.
Anna Håkansson, Dagens Nyheter
Är det kanske ett kodmeddelande till publiken: haka inte upp er på alla personerna i den här pjäsen och handlingens vinklar och vrår – låt dig sköljas med av helheten i en klassiker om systemfel som krossar individen.
Margareta Sörenson, Expressen
Bäst blir det istället när dansen slår sig fri från texten och förhöjer föreställningens fysiskt köttiga intensitet (...).
Anna Håkansson, Dagens Nyheter
Uppsättningen har allt vad som krävs för att engagera en ung och även en äldre publik.
Amelie Björck, Aftonbladet
Publiken sitter utplacerad runt spelplatsen och tillsammans med de övriga skådespelarna blir vi en del av den kroppsmassa som, likt en imaginär strypsnara, dras åt allt hårdare runt det unga kärleksparet.
Anna Håkansson, Dagens Nyheter
Det är också här Mari Carrascos eklektiska koreografi finner sitt stoff (...) mellan det introspektivt återhållna och hysteriskt headbangande.
Anna Håkansson, Dagens Nyheter
Mari Carrascos koreografi är magisk.
Marie Pettersson, Sydsvenskan
De unga, som Karolina Mindell Kidanus kraftfullt energiska Mercutio och Klas Lagerlunds hetsigt rastlöse Benvolio, spelar för livet.
Karin Helander, SvD
Viktor Carlsson
Matilda Esselius (Understudy)
Emelie Garbers
Annika Kofoed
Klas Lagerlund
Mattias Lech
Karolina Mindell Kidanu
Myra Neander
Nina Rashid
Richard Sseruwagi
William Shakespeare
Göran O Eriksson, i bearbetning av Gustav Deinoff och Erik Uddenberg
Gustav Deinoff
Erik Uddenberg
Mari Carrasco
Annika Tosti
Lillebell Höglund
Mikael Karlsson
Mira Svanberg
Malin Nilsson (praktikant, Stockholms universitet)
Sara Lind Guðnadóttir (praktikant, Icelandic University of the arts)
Hedda Lundström
Sara Arrhusius
Bodil Lundeberg
Parasto Backman
Carlos Zaya och Mats Bäcker
New Thread Quartet, inspelad på Oktaven Audio i New York av Ryan Streber
Jonathan Hulting-Cohen
Noa Even
Erin Rogers
Zach Herchen
Det pedagogiska materialet har tagits fram av Unga Klaras pedagoger och är till för er som har sett eller ska se föreställningen med er grupp och vill arbeta vidare kring delar av pjäsens tematik tillsammans. Läs mer .