Teater De kommer att drunkna i sina mödrars tårar - INSTÄLLT!

INSTÄLLT! Föreställningen De skulle ha drunknat i sina mödrars tårar som skulle ha spelats på Unga Klara i november och december utgår tills vidare på grund av gällande restriktioner. Vi beklagar de inställda evenemangen.

Unga Klara presenterar De kommer att drunkna i sina mödrars tårar, efter den Augustprisbelönade romanen av Johannes Anyuru. För regi och dramatisering står Farnaz Arbabi, en av Unga Klaras två konstnärliga ledare. Föreställningen är en samproduktion mellan Unga Klara och Uppsala stadsteater, där den kommer att spela i januari 2021.

Allt börjar med en terroristattack. Tre unga islamister bryter sig in i en serietidningsbutik. Beväpnade med bombvästar och k-pistar tänker de döda en tecknare som är känd för sina provocerande karikatyrer av profeten Muhammed. Attacken misslyckas och två av terroristerna dör. Den tredje överlever och placeras på en rättspsykiatrisk anstalt. Hon hävdar nämligen att hon kommer ifrån framtiden - en framtid där terrorattacken lyckades och ledde till ett fascistiskt Sverige. Två år efter attacken besöker en välkänd författare flickan på anstalten. Flickan ger författaren en bunt papper, där hon har skrivit ner en märklig berättelse.

Framtiden som den unga flickan på anstalten skildrar är en dystopi där den svenska överheten tvingar medborgarna att underteckna ett medborgarkontrakt som gör det olagligt att äta kosher eller halal och att äga vissa böcker. Bryter du kontraktet blir du sverigefiende och placeras i ett läger, för att assimileras. Den enda maten som serveras i lägret är fläsk. Om du försöker fly, dör du.

Johannes Anyurus roman "De kommer att drunkna i sina mödrars tårar" är en science fiction-thriller om hopp och hopplöshet i dagens Europa, om vänskap och svek, och om terrorns och fascismens mekanismer. Boken som kom ut 2017, blev en stor kritiker- och försäljningssuccé, belönades med Augustpriset och har översatts till en rad olika språk.

Dramatikern och regissören Farnaz Arbabi, som tidigare har dramatiserat berättelser ur ett historiskt perspektiv, förflyttar sig nu in i det framtidsteoretiska. Hur ser den morgondag ut som vi skapar idag? Vad kan vi lära oss av att se bakåt och framåt i tiden? Är det möjligt att resa i tiden och därigenom hindra en katastrof? De kommer att drunkna i sina mödrars tårar gestaltar den rädsla som många känner för växande populism och extremism. Det är en högaktuell berättelse om nationalism, rädsla och radikalisering.

Under våren 2021 spelar föreställningen även på Uppsala stadsteater, Folkteatern i Göteborg och Malmö Stadsteater.

Information om Corona: läs mera här.

Fakta

Urpremiär
29 oktober 2020
Samproduktion
Unga Klara och Uppsala stadsteater
Målgrupp
Rekommenderas från 15 år
Längd
2 timmar och 35 min

- Det kräver ju verkligen sin kvinna att dramatisera den (Anyurus roman), som tur är har vi ju här en sådan kvinna - Farnaz Arbabi. Hon manövrerar skickligt det här materialet och har gjort en väldigt effektiv berättelse.

ANNA HEDELIUS, SVT KULTURNYHETERNA, 2020-10-30

Bashkim Neziraj, Astrid Kakuli. Foto Mats Bäcker.

- Farnaz Arbabi har både dramatiserat och regisserat texten och hon har plockat fram det sakliga ur Anyurus lyriska och gåtfulla roman. Gjort den tydlig och till något eget, även om intrigen är densamma, liksom människorna, miljön och den isande kontentan: någon gång ganska snart, i en av de möjliga framtider som vi lägger grunden till nu, kan Sverige se ut så här.

JENNY ASCHENBRENNER, SVD, 2020-10-30

- Farnaz Arbabi tar sig skickligt an en science fiction-dystopi om nationalism, extremism och rädsla. En mörk historia som slutar med ljust hopp.

ANNA HEDELIUS, SVT KULTURNYHETERNA, 2020-10-30

Davood Tafvizian. Foto Mats Bäcker.
Davood Tafvizian, Ester Claesson, Astrid Kakuli, Rita Lemivaara, Robin Keller, Nina Rashid. Foto Mats Bäcker.
Astrid Kakuli, Robin Keller. Foto Mats Bäcker.
Astrid Kakuli, Ester Claesson, Nina Rashid, Rita Lemivaara. Foto Mats Bäcker.

- Föreställningen innehåller många fina scener. Dervischdansen är fantastisk, pappan som säger till dottern ”Vi är en kärleksdikt”. Rädslan för medborgarkontrakt.

Birgitta Komaki, Kulturbloggen, 2020-10-31

- En stark värme och närvaro växer i ensemblen under kvällens gång, kontaktviljan och samtalslusten går nästan att ta på.

Maina Arvas, DN, 2020-10-30

- Ett ämnesmässigt självklart material för Unga Klara, nationell scen för barn och unga, som ofta sätter ljuset på rasism och normer, här i samarbete med Uppsala stadsteater och för en publik från 15 år.

Maina Arvas, DN, 2020-10-30

- De kommer att drunkna i sina mödrars tårar är en gripande påminnelse om hur illa det kan gå. En vass och rapp samtidskritik som ibland biter till och blir djupt berörande.

JENNY ASCHENBRENNER, SVD, 2020-10-30

Rita Lemivaara, Tina Pour Davoy. Foto Mats Bäcker.
Robin Keller, Ester Claesson, Davood Tafvizian, Bashkim Neziraj, Astrid Kakuli, Tina Pour Davoy, Rita Lemivaara. Foto Mats Bäcker.
Robin Keller, Ester Claesson, Davood Tafvizian, Bashkim Neziraj, Astrid Kakuli, Nina Rashid, Rita Lemivaara. Foto: Mats Bäcker.
Nina Rashid, Astrid Kakuli. Foto Mats Bäcker.

- I grund och botten tycker jag att man har gjort något väldigt fiffigt. En present till ungdomarna.

JENNY TELEMAN, SR P1 KULTURNYTT, 2020-10-30

Astrid Kakuli, Nina Rashid. Foto Mats Bäcker.

- Ensemblen är lysande med tätt samspel.

Birgitta Komaki, Kulturbloggen, 2020-10-31

- Också en vänlig humoristisk ton får plats, med underbara insatser av enskilda skådespelare som var och en har sina stunder i denna verkligt tillgängliga och förstås angelägna föreställning.

JOSEPHINE ASKEGÅRD, ARBETAREN, 2020-10-30

- Nästan hela den långa första akten utspelar sig i den där seriebutiken. Den är oerhört fint och detaljerat uppbyggd, med fanzines, kartonger, dåliga provokativa konstböcker, intressant politisk konst, nytt och gammalt i en enda röra, i ett litet rum man tror på. Ett skräptempel. En jättefin ram till korta täta små scener gör just det som romanen gör, vrider på provokatörer, terrorister, aktivister och svennar och låter dem tala. Det är svart som kol, men låter också alla vara roliga, begripliga.

JENNY TELEMAN, SR P1 KULTURNYTT, 2020-10-20

- Skådespeleriet är väldigt fint, Tina Pour Davoys flicka är ett skälvande porträtt, sen har vi lättsamheter också, Robin Kellers olika porträtt och karikatyrer av serietecknaren och skolkuratorn och så vidare, de är underbara.”

ANNA HEDELIUS, SVT KULTURNYHETERNA, 2020-10-30

- Berättelsens två parallella lager får på Unga Klaras scen fysisk form. Nour/Annika har dubblerats i två skådespelare: Ester Claesson och Tina Pour Davoy som båda gör något självklart och självlysande av rollen, var och en på sitt sätt.

JENNY ASCHENBRENNER, SVD, 2020-10-30

Robin Keller, Astrid Kakuli, Ester Claesson. Foto Mats Bäcker.
Astrid Kakuli, Davood Tafvizian, Bashkim Neziraj, Tina Pour Davoy, Rita Lemivaara, Robin Keller, Ester Claesson. Foto Mats Bäcker.
Bashkim Neziraj, Tina Pour Davoy. Foto Mats Bäcker.
Rita Lemivaara, Tina Pour Davoy, Robin Keller. Foto Mats Bäcker.

- Robin Keller, Rita Lemivaara och Davood Tafvizian går in och ut ur birollerna. Särskilt Keller adderar sin slängiga humor, och Lemivaara gör bland andra flickans bästis med raffinerad tonårselegans.

MAINA ARVAS, DN, 2020-10-30

- Det är storslaget hur scenrummet vidgas och terrorns verkningar får ta bombastiska uttryck i form av projektioner, snurrande dervischdans och en upprepad utfodring med infernaliska skinkmackor.

Amelie Björck, Aftonbladet, 2020-10-30

#mödrarstårar
Spela Recension av "De kommer att drunkna i sina mödrars tårar" i SVT Kulturnyheterna Recension av "De kommer att drunkna i sina mödrars tårar" i SVT Kulturnyheterna
Recension av "De kommer att drunkna i sina mödrars tårar" i SVT Kulturnyheterna

Medverkande

Ester Claesson

Astrid Kakuli

Robin Keller

Rita Lemivaara

Bashkim Neziraj

Nina Rashid

Davood Tafvizian

Tina Pour Davoy

Produktion

Dramatisering och regi

Farnaz Arbabi 

Dramaturg

Marie Persson Hedenius

Dramaturg

Jens Ohlin

Scenografi

Jenny Kronberg

Kostymdesign

Elin Hallberg

Musik

Mikael Karlsson

Ljusdesign

Johan Sundén

Maskdesign

Erika Nicklasson

Regiassistent

Klara Gattbro

Rekvisitör och attributmakare

Sofia Andersson

Grafisk design

Parasto Backman

Bokförlag

Norstedts

Teaterförlag

Draken Teaterförlag


Vill du se fler föreställningar?