Teater De kommer att drunkna i sina mödrars tårar

Den publik- och kritikerrosade De kommer att drunkna i sina mödrars tårar är tillbaka på Unga Klara - en science fiction-thriller om vänskap, framtidstro och om terrorns och fascismens mekanismer. En högaktuell berättelse av Augustprisbelönade Johannes Anyuru, i regi och dramatisering av Farnaz Arbabi. 

Allt börjar med en misslyckad terrorattack. En av terroristerna överlever. Hon är en ung kvinna som hävdar att hon kommer från framtiden. En framtid där attacken lyckades och ledde till ett Sverige där fascism och våld delat befolkningen itu.

Några år efter attentatet besöker en författare den rättspsykiatriska anstalt där flickan är placerad. Författaren får höra en märklig berättelse om ett framtida Sverige, där överheten tvingar medborgarna att underteckna ett kontrakt. Bryter du kontraktet blir du placerad i ett läger för att assimileras. Om du försöker fly, dör du. 

Flickans berättelse kryper in under huden på författaren. Tänk om hon talar sanning? Och om hon gör det - går framtiden att rädda?

Johannes Anyurus kritiker- och försäljningssuccé "De kommer att drunkna i sina mödrars tårar" är en science fiction-thriller om hopp och hopplöshet i dagens Europa, om vänskap och svek. För dramatisering och regi står Farnaz Arbabi, en av Unga Klaras två konstnärliga ledare. Hon ställer sig frågan: Hur ser den morgondag ut som vi skapar idag?

På scenen ser vi Astrid Kakuli, Binyam Haile, Davood Tafvizian, Ester Claesson, Bianca Cruzeiro, Robin Keller och Tina Pour Davoy. Med musik av Mikael Karlsson.

Läs mer om föreställningen här.

Information med anledning av coronaviruset - läs mer här.

Fakta

Nypremiär
21 august 2021
Samproduktion
Unga Klara och Uppsala stadsteater
Målgrupp
Rekommenderas från 15 år
Längd
2 timmar och 40 min inkl. paus
#mödrarstårar
Spela Trailer för den filmade versionen av De kommer att drunkna i sina mödrars tårar Trailer för den filmade versionen av De kommer att drunkna i sina mödrars tårar
Trailer för den filmade versionen av De kommer att drunkna i sina mödrars tårar

Streama teaterföreställningen De kommer att drunkna i sina mödrars tårar! Streamingen finns tillgänglig t.o.m. den 31 mars 2021. Biljetter och streaming: https://bit.ly/38vr4Az. Föreställningen är dramatiserad och regisserad av Farnaz Arbabi efter Johannes Anyurus roman och är en samproduktion av Unga Klara och Uppsala stadsteater. Filmatisering och trailer av Karl-Oskar Gustafsson och Milja Rossi. För mera info, vänligen se www.ungaklara.se eller kontakta oss på [email protected].

Bilder
Presscitat

- Det kräver ju verkligen sin kvinna att dramatisera den (Anyurus roman), som tur är har vi ju här en sådan kvinna - Farnaz Arbabi. Hon manövrerar skickligt det här materialet och har gjort en väldigt effektiv berättelse.

ANNA HEDELIUS, SVT KULTURNYHETERNA, 2020-10-30

- I grund och botten tycker jag att man har gjort något väldigt fiffigt. En present till ungdomarna.

JENNY TELEMAN, SR P1 KULTURNYTT, 2020-10-30

- Farnaz Arbabi har både dramatiserat och regisserat texten och hon har plockat fram det sakliga ur Anyurus lyriska och gåtfulla roman. Gjort den tydlig och till något eget, även om intrigen är densamma, liksom människorna, miljön och den isande kontentan: någon gång ganska snart, i en av de möjliga framtider som vi lägger grunden till nu, kan Sverige se ut så här.

JENNY ASCHENBRENNER, SVD, 2020-10-30

- Farnaz Arbabi tar sig skickligt an en science fiction-dystopi om nationalism, extremism och rädsla. En mörk historia som slutar med ljust hopp.

ANNA HEDELIUS, SVT KULTURNYHETERNA, 2020-10-30

- Ensemblen är lysande med tätt samspel.

Birgitta Komaki, Kulturbloggen, 2020-10-31

- Också en vänlig humoristisk ton får plats, med underbara insatser av enskilda skådespelare som var och en har sina stunder i denna verkligt tillgängliga och förstås angelägna föreställning.

JOSEPHINE ASKEGÅRD, ARBETAREN, 2020-10-30

- Nästan hela den långa första akten utspelar sig i den där seriebutiken. Den är oerhört fint och detaljerat uppbyggd, med fanzines, kartonger, dåliga provokativa konstböcker, intressant politisk konst, nytt och gammalt i en enda röra, i ett litet rum man tror på. Ett skräptempel. En jättefin ram till korta täta små scener gör just det som romanen gör, vrider på provokatörer, terrorister, aktivister och svennar och låter dem tala. Det är svart som kol, men låter också alla vara roliga, begripliga.

JENNY TELEMAN, SR P1 KULTURNYTT, 2020-10-20

- Skådespeleriet är väldigt fint, Tina Pour Davoys flicka är ett skälvande porträtt, sen har vi lättsamheter också, Robin Kellers olika porträtt och karikatyrer av serietecknaren och skolkuratorn och så vidare, de är underbara.”

ANNA HEDELIUS, SVT KULTURNYHETERNA, 2020-10-30

- Berättelsens två parallella lager får på Unga Klaras scen fysisk form. Nour/Annika har dubblerats i två skådespelare: Ester Claesson och Tina Pour Davoy som båda gör något självklart och självlysande av rollen, var och en på sitt sätt.

JENNY ASCHENBRENNER, SVD, 2020-10-30

- Föreställningen innehåller många fina scener. Dervischdansen är fantastisk, pappan som säger till dottern ”Vi är en kärleksdikt”. Rädslan för medborgarkontrakt.

Birgitta Komaki, Kulturbloggen, 2020-10-31

- En stark värme och närvaro växer i ensemblen under kvällens gång, kontaktviljan och samtalslusten går nästan att ta på.

Maina Arvas, DN, 2020-10-30

- Ett ämnesmässigt självklart material för Unga Klara, nationell scen för barn och unga, som ofta sätter ljuset på rasism och normer, här i samarbete med Uppsala stadsteater och för en publik från 15 år.

Maina Arvas, DN, 2020-10-30

- De kommer att drunkna i sina mödrars tårar är en gripande påminnelse om hur illa det kan gå. En vass och rapp samtidskritik som ibland biter till och blir djupt berörande.

JENNY ASCHENBRENNER, SVD, 2020-10-30

- Robin Keller, Rita Lemivaara och Davood Tafvizian går in och ut ur birollerna. Särskilt Keller adderar sin slängiga humor, och Lemivaara gör bland andra flickans bästis med raffinerad tonårselegans.

MAINA ARVAS, DN, 2020-10-30

- Det är storslaget hur scenrummet vidgas och terrorns verkningar får ta bombastiska uttryck i form av projektioner, snurrande dervischdans och en upprepad utfodring med infernaliska skinkmackor.

Amelie Björck, Aftonbladet, 2020-10-30

Medverkande

Ester Claesson

Astrid Kakuli

Robin Keller

Bianca Cruzeiro

Davood Tafvizian

Tina Pour Davoy

Binyam Haile

Produktion
Dramatisering och regi

Farnaz Arbabi 

Dramaturg

Marie Persson Hedenius

Dramaturg

Jens Ohlin

Scenografi

Jenny Kronberg

Kostymdesign

Elin Hallberg

Musik

Mikael Karlsson

Ljusdesign

Johan Sundén

Maskdesign

Erika Nicklasson

Regiassistent

Emelie Karlsson

Rekvisitör och attributmakare

Sofia Andersson

Grafisk design

Parasto Backman

Rörelsecoach

Jackie Kleefield Cohn

Bokförlag

Norstedts

Teaterförlag

Draken Teaterförlag

Är du pedagog?

Det pedagogiska materialet har tagits fram av Unga Klaras pedagoger och är till för er som har sett eller ska se föreställningen med er grupp och vill arbeta vidare kring delar av pjäsens tematik tillsammans. Läs mer .