Nyheter : Nyhetsbrev #6 - mars 2021

2021-03-24: I vårt senaste nyhetsbrev berättar vi att Unga Klara medverkar i ett symposium om flerspråkig scenkonst 29-30 mars. Vi skriver om Ann-Sofie Báránys andra krönika om den konstnärliga arbetsprocessen i Buster Keaton på månen, som du kan ta del av nu! Vi påminner om Salong: Om samtalet efter scenkonstupplevelsen med Anna Berg och att du kan se den digitala versionen av Unga Klaras och Uppsala stadsteaters föreställning De kommer att drunkna i sina mödrars tårar via Voyd till den 31 mars.

Nyhetsbrev 24 mars 2021:

Läs nyhetsbrevet i original här.

Unga Klara medverkar i symposium om flerspråkig scenkonst

Trots att det finns fem officiella minoritetsspråk i Sverige och att det talas ett par hundra språk i landet ses enspråkighet fortfarande som norm och flerspråkighet som något avvikande, så även inom scenkonstfältet. Den 29-30 mars anordnas ett tvådagars symposium om flerspråkig scenkonst som arrangeras av institutionen för scenkonst vid Stockholms konstnärliga högskola (SKH) i samarbete med Unga Klara och Riksteatern Crea. Programmet består av presentationer av flerspråkiga föreställningar i Norden, samtal, workshops och fördjupande presentationer bland annat om forskning kring flerspråkighet och scenkonst. Flerspråkigheten diskuteras både ur ett publikt perspektiv och ett utövarperspektiv.

Från Unga Klara medverkar Gustav Deinoff, regissör och en av Unga Klaras två konstnärliga ledare och skådespelarna Parwin Hoseinia, Rita Lemivaara och Klas Lagerlund. Symposiet är öppet för alla som är intresserade och direktströmmas på SKH:s webbplats uniarts.se den 29 och 30 mars kl 10:00-15:30.

Illustration av Roxana Tayefeh Mohajer.

Vad finns i huv'et på Unga Klara?

Passa på att få en unik inblick i hur det går till när Suzanne Osten och ensemblen arbetar tillsammans med repetitionerna av pjäsen Buster Keaton på månen, skriven av Gunilla Linn Persson!

Dramatikern Ann-Sofie Bárány följer arbetet med föreställningen på nära håll och skriver krönikor om den konstnärliga arbetsprocessen på ungaklara.se. Efter de inledande workshopveckorna är det nu dags att repetera "på riktigt". I veckans krönika intervjuas både Suzanne Osten och skådespelaren Klas Lagerlund som spelar lillebror Harpo i föreställningen. Det är första gången Klas arbetar med Suzanne och han beskriver sina intryck så här:

– Allt är möjligt, alla förslag prövas. Det finns en öppenhet och lekfullhet plus en intellektuell analys som pågår i Suzanne. Den pågår hela tiden inom henne, det syns, men den dominerar inte i rummet.

Läs Ann-Sofies krönika här.

Läs mer om Buster Keaton på månen på vår hemsida här.

Bilden. Klas Lagerlund som Harpo, foto Sara P Borgström.

Snart dags för Unga Klaras Salong: Om samtalet efter scenkonstupplevelsen

På Unga Klaras digitala salongssamtal den 31 mars kl 19-20 får vi träffa teaterdramaturgen Anna Berg, som har skrivit det pedagogiska materialet kopplat till föreställningen De kommer att drunkna i sina mödrars tårar. Anna Berg samtalar med Julian Vigil, pedagog på Unga Klara, om hur vi som publik kan använda olika verktyg när vi vill tolka och analysera vår scenkonstupplevelse. Anna Berg har lång erfarenhet av analyssamtal och workshops tillsammans med både barn och vuxna.

Det är kostnadsfritt att delta, men förbokning krävs. När du har bokat via [email protected] får du ett mejl med en länk till samtalet på Zoom från oss. Märk din bokning med "Salong 31/3" i ämnesfältet.

Se gärna den digitala versionen av föreställningen De kommer att drunkna i sina mödrars tårar via Voyd här innan salongssamtalet. Läs mer om föreställningen här.

Bilden: Anna Berg, foto Johan Eriksson. Julian Vigil, foto privat.

Vi påminner om:

Fram till 31 mars kan du se den digitala versionen av Unga Klaras och Uppsala stadsteaters föreställning De kommer att drunkna i sina mödrars tårar via plattformen Voyd. Förra helgen visades filmatiseringen via Malmö stadsteaters hemsida och Sydsvenskans recensent Malin Krutmeijer skrev att det har blivit djärv teater, hon berömde vidare Arbabis bearbetning och personregi och tyckte att skådespelarna är engagerade och säkra. Läs mer här.