Nyheter : Digitala versionen av De kommer att drunkna i sina mödrars tårar visas av Malmö Stadsteater

2021-03-18: Den 18 - 21 mars visas Unga Klaras föreställning De kommer att drunkna i sina mödrars tårar som ett digitalt gästspel via Malmö Stadsteaters hemsida. Vad säger recensenterna om den filmatiserade föreställningen?

Om allt hade varit som vanligt så hade föreställningen De kommer att drunkna i sina mödrars tårar gästspelat på Malmö Stadsteater den 18 - 21 mars. Nu är läget ett annat och för att malmöborna inte ska gå miste om hela kakan så erbjuds de nu en streamad version som visas via Malmö Stadsteaters hemsida. Se här.

Sydsvenskans recensent Malin Krutmeijer har tittat i förväg och skriver bland annat att både Johannes Anyurus text och Arbabis bearbetning är väldigt bra. Krutmeijer tycker att det har blivit djärv teater, hon berömmer Arbabis personregi och tycker att skådespelarna är engagerade och säkra. Läs mer här.

Johan Hilton, scenredaktör på DN Kultur, placerar filmatiseringen av De kommer att drunkna i sina mödrars tårar etta på listan "5 favoriter just nu enligt DN:s kritiker" i Dagens Nyheter, söndag 24 januari. Hilton skriver att föreställningen är ytterst sevärd, prisvärd och särskilt anpassad till filmformatet. Läs mer här.

Skånska Dagbladets och Norra Skånes recensent Clemens Altgård berömmer Farnaz Arbabi för att hon så väl har lyckats överföra romanens handling till scenen. Han tycker att föreställningen är "djupt engagerande" och uppskattar det rika ensemblespelet. Altgård hyllar också Mikael Karlssons "smäktande, romantiska musik". Läs mer här.

Expressens kritiker Maria Edström tyckte att föreställningen hade något mycket filmiskt över sig redan vid scenpremiären och skriver uppskattande om den "vassa" ensemblen som "kreerar ett pärlband av pregnanta porträtt av IS-krigare, förläggare, kompisar." Vidare berömmer Edström den den "kusliga Kallocain-stämningen" i andra akten och att den "får nog fler än mig att att såväl rysa som gråta". Läs mer här.

Elin Stadenberg, som recenserar för det dagliga nätmagasinet Opulens, beskriver föreställningen som "en dystopi väl förankrad i samtiden". Hon imponeras av skådespeleriet och grips av föreställningen "som är sorglig i sin trovärdighet". Läs mer här.

Amona Holmström skriver i tidningen Offensiv att det är en spegling av samtiden som behandlar aktuella ämnen på ett poetiskt och existentiellt sätt, samtidigt som det ligger ett genomträngande mörker över handlingen. Läs mer här.

De kommer att drunkna i sina mödrars tårar, i regi och dramatisering av Farnaz Arbabi, efter en roman av Johannes Anyuru, hade urpremiär på Unga Klara den 29 oktober och är ett samarbete med Uppsala stadsteater.

De kommer att drunkna i sina mödrars tårar gestaltar den rädsla som många känner för växande populism och extremism. Det är en högaktuell berättelse om nationalism, rädsla och radikalisering. Hur ser den morgondag ut som vi skapar idag? Vad kan vi lära oss av att se bakåt och framåt i tiden? Läs mer om föreställningen här.

De kommer att drunkna i sina mödrars tårar spelades endast nio gånger som skolföreställning på dagarna och för allmänheten på kvällarna för 50 personer i publiken på Unga Klaras scen vid Sergels torg i Stockholm, tills de skärpta publikrestriktionerna om åtta personer började gälla. Många ur publiken och från gymnasieskolorna som ville se föreställningen hörde av sig till teatern för att fråga när den skulle spela igen och om den gick att se på nätet. Teatern bestämde då att göra en filminspelning. Här läser du mer om filmatiseringen.

Bilden: Dervish-dans med ensemblen i De kommer att drunkna i sina mödrars tårar. Foto: Mats Bäcker.

-"Missa den inte. Den är ytterst sevärd, kostar en ynka hundralapp och är särskilt anpassad till sitt nya format."

Johan Hilton, DN, 2020-01-24

-"Ändå tyngs inte uppsättningen ner utan porlar fram, driven av skarp humor och kolsvart allvar. Anyurus text är helt enkelt väldigt bra, och Arbabis bearbetning av den fångar rätt saker för scenen. Hennes personregi är också fantastisk, skådespelarna är engagerade och säkra."

Malin Krutmeijer, Sydsvenskan, 2021-03-17

-"Sammanfattningsvis tycker jag att Unga Klaras De kommer att drunkna i sina mödrars tårar är djupt engagerande och även om framtidsskildringen är kuslig så tänds ändå ett visst hopp om att en sådan utveckling kan stoppas."

Clemens Altgård, Skånska Dagbladet och Norra Skåne, 2021-01-20

-"Den andra akten som utspelas i den fruktade framtiden med förortskvarter som interneringsläger för muslimer, judar och andra ’Sverigefiender’, öppnas upp och lyfter av kamerans närvaro. Dervish-dansen är underbar med fart och djup i bilden och den kusliga Kallocain-stämningen får nog fler än mig att såväl rysa som gråta."

Maria Edström, Expressen, 2021-01-17

-"I ett fantastiskt skådespel, med musik, dans och poesi, får åskådaren uppleva en möjlig snar framtid på djupet."

Amona Holmström, Offensiv, 2021-02-05

-"...i den filmade versionen av De kommer att drunkna i sina mödrars tårar lyser närvaron från skådespelarna igenom skärmen. Jag sitter med stora ögon i dryga två timmar för att ta in handlingens känslosamma intensitet och många nivåer."

Elin Stadenberg, Opulens, 2021-01-20

-"Det rör sig om en dramatisering av Johannes Anyurus Augustprisbelönta roman. Min första tanke när jag hörde talas om att den skulle omvandlas till teaterpjäs var att det måste vara en nästan omöjlig utmaning. I romanen som har drag av science fiction varvas nämligen olika tidsplan, nutid och framtid, samtidigt som en av huvudpersonerna pendlar mellan två olika identiteter. Sådant kan vara mycket svårt att återge på en scen. Men Farnaz Arbabi, som också regisserat, har lyckats förvånansvärt väl med att överföra romanens handling till scenen."

Clemens Altgård, Skånska Dagbladet och Norra Skåne, 2021-01-20

-"De kommer att drunkna i sina mödrars tårar är högst aktuell och behandlar extremism, fascism, alienation, folkmord, rädsla, hopp och kärlek. Dessa ämnen behandlas på ett poetiskt och existentiellt sätt, samtidigt som det ligger ett genomträngande mörker över handlingen."

Amona Holmström, Offensiv, 2021-02-05

-"Jag imponeras av skådespeleriet i pjäsen, där många byter mellan olika roller. Det är inte helt tydligt hur tidsförloppet hänger ihop till en början, ändå grips jag av föreställningen som är sorglig i sin trovärdighet. Och även om en strimma ljus sprids över slutscenen, så lämnar den mig med en känsla av att ha blivit varnad."

Elin Stadenberg, Opulens, 2021-01-20

- "... efterhand som rollfigurerna berättar och kryper närmare i närbild skapas en annan slags intim bubbla mellan mig och skärmen. Och då visar kameran hur vass ensemblen är: Nour, spelad av Tina Pour Davoy – en Indras dotter från framtiden – till Ester Claesson, Robin Keller, Rita Lemivaara och Davood Tafvizian som kreerar ett pärlband av pregnanta porträtt av IS-krigare, förläggare, kompisar."

Maria Edström, Expressen, 2021-01-17

-"Flickan i framtiden, Nour, spelas av Tina Pour Davoy och Ester Claesson gestaltar den kvinna vars kropp Nour tagit i besittning. Båda gör utmärkta rollprestationer. Vilket överlag måste sägas om hela ensemblen. Rollen som författaren spelas på ett övertygande och nyansrikt vis av Astrid Kakuli. Hennes man spelas av Bashkim Neziraj och de utgör ett par såväl i nutids- som framtidsdelen av pjäsen. I birollerna agerar Robin Keller, Rita Lemivaara och Davood Tafvizian på ett flexibelt och mångsidigt vis."

Clemens Altgård, Skånska Dagbladet och Norra Skåne, 2021-01-20

-"I framtidsdelen är det för övrigt mindre dialog och mer fråga om fysiska gestaltningar och koreografin samt Mikael Karlssons smäktande, romantiska musik får också ett större utrymme."

Clemens Altgård, Skånska Dagbladet och Norra Skåne, 2021-01-20

-"En berättelse där nutidens liv för främst muslimer i Sverige flätas samman med ett dystopiskt framtidsplan – och som har något mycket filmiskt över sig..."

Maria Edström, Expressen, 2021-01-17