Suzanne Osten

Suzanne Osten grundade Unga Klara 1975, då som en barn och ungdomsenhet inom Stockholms stadsteater. 2010 blev Unga Klara en självständig teater och i juni 2014 övertogs det konstnärliga ledarskapet av Farnaz Arbabi och Gustav Deinoff.  Suzanne Osten är en av de ledande pionjärerna inom utvecklingen av teater för barn och unga, även med stor uppmärksamhet internationellt.  Hon har regisserat nyskapande teater för både vuxna och barn (se Unga Klaras pjäsarkiv) och höjt statusen på barnteater såväl internationellt som i Sverige. Suzanne Osten regisserar även film och har varit professor i regi på Dramatiska Institutet 1995-2009. Hon har skrivit böcker, pjäser och filmmanus. För sitt arbete har hon mottagit en rad utmärkelser världen över. Vid sidan av sitt arbete som regissör, författare och dramatiker föreläser hon och driver workshops i Sverige och utomlands.

Suzanne Carlota Osten föddes 1944 på Stora Essingen i Stockholm. Hon tog studenten från Viggbyholmsskolan 1963 och fortsatte med studier i konst, litteratur och historia på Lunds universitet.

Hon grundade en av Sveriges första fria teatergrupper, Fickteatern, och inledde där också sin regibana i slutet på 1960-talet. 1971 fortsatte hon till Stockholms stadsteater, som kom att bli hennes fasta punkt under flera decennier. Där blev hon en ledande personlighet i utvecklingen av tidens politiskt engagerade teater. Tillsammans med Margareta Garpe skrev hon pjäser som Tjejsnack (1971), som var riktad till tonårstjejer. Några sånger från denna, som till exempel den feministiska kampsången Vi måste höja våra röster, finns med på skivan Sånger om kvinnor som utgavs 1972. Senare skrev Osten och Garpe pjäserna Kärleksföreställningen (1973), Jösses flickor (1974) och Fabriksflickorna (1980). I alla dessa pjäser fanns en tydlig koppling till Grupp 8.

På senare år har hon också regisserat på andra teatrar och i andra genrer, som operetten Glada Änkan på Folkoperan 2008 och produktioner på Göteborgs stadsteater (Publiken, I Annas garderob). I juli 2014 regisserade hon det stora nordiska samprojektet, queeroperan Magnus–Maria på Åland, vilket bland annat åtföljdes av Ålands första prideparad och med gästspel i flera länder.

Ett urval av priser som Suzanne Osten tilldelats:
2015 Stig Dagermanpriset
2014 Illis quorum meruere labores i åttonde storleken, regeringsmedalj
2009 Håbets pris/Institut for Folkeligt Teater i Danmark
2008 TCO:s Kulturpris
2003 Svenska Akademins Teaterpris
2003 Natur och kulturs kulturpris
2002 Svenska PEN-klubbens Berns-pris
2002 ASSITEJs internationella hederspris
2002 Expressens teaterpris

Filmer i urval:
2006 Wellkåmm to Verona
1996 Bengbulan
1992 Tala det är så mörkt
1990 Skyddsängeln
1986 Bröderna Mozart
1982 Mamma

Radiopjäser i urval:
Suzanne Osten har gjort ett 40-tal radioteaterproduktioner sedan 1968.
2007 Begravningsscener i svensk film
2001 Andy&Edie@hotmail.com
1994 Att spela fyrhändigt med Tomas Tranströmer
1983 När de brände fjärilar på Lilla Scenen

Böcker i urval:
Barnteater som konst
Nio pjäser på Unga Klara
Mina meningar
Flickan mamman och soporna
Babydrama
Det allra viktigaste

Mer info om Suzanne Osten finns på hennes hemsida. Foto: Patricia Reyes

Nuvarande projekt & samarbeten

Kulturdepartamentet
Unga Klara är från den 1 januari 2018 utsedd av regeringen som nationalscen för barn och unga och får den övervägande delen av sitt verksamhetsstöd från Kulturdepartementet, som första året uppgår till 16,2 miljoner kronor och därefter 15,4 miljoner kronor per år.

Kulturhuset Stadsteatern
Unga Klara grundades 1975, då som en del av Stockholms stadsteater. Sedan 2009 är Unga Klara en självständig teater och har utvecklat projektverksamhet för att fortsätta producera teater med ett barn- och ungdomsperspektiv. Teaterns övergripande samarbetspartner är Statens Kulturråd och våra lokaler finansieras av Stockholms stad via Kulturhuset Stadsteatern.

Atta Festival
Vi har samarbetat med den nystartade Atta Festival, Istanbuls första teaterfestival för barn och unga. Unga Klara besökte Istanbul tre gånger under året, för att hålla workshops, delta i samtal och paneler samt besöka själva teaterfestivalen. Representanter från Istanbul var på Unga Klara i en hel vecka i augusti och följde vårt arbete nära. Samtal pågår om en fortsättning.

Botkyrka kommun
Unga Klara påbörjade 2016 ett långsiktigt samarbete med Botkyrka kommun, där Unga Klara ingår i kommunens så kallade kulturella allemansrätt. Samarbetet innebär att minst 1000 elever från Botkyrka per år ska få se någon av Unga Klaras föreställningar och att vi förlägger ett antal referensgruppsmöten i Botkyrka.

 

Scenkonst Sörmland
2017 påbörjades ett tre år långt samarbete med Scenkonst Sörmland, som har fått ett utvecklingsbidrag från Kulturrådet för att samarbeta med oss. Vi har gjort några utbytesresor till varandras teatrar under året, för att lära av varandra. Under 2018 kommer samarbetet utmynna i en produktion, som först visas på Unga Klara och sen turnerar i hela Sörmland.

Ortens verklighet
Ett samarbete mellan Megafonen, En kärlek Botkyrka och Unga Klara. Projektet möjliggörs genom Kulturrådets satsning Kreativa platser och kommer få fortsatt stöd 2018. Föreställningen Ortens verklighet hade premiär på Unga Klara 1 december 2017 och 2 december 2017 i Folkets Hus Hallunda.

Backa Teater och FATTA!
Backa Teater, Fatta! och Unga Klara går samman för att gemensamt belysa samtycke och maskulinitet för en ung publik med föreställningen BONSAI. En föreställning med pedagogiskt arbete på plats i skolan, där maktstrukturerna frodas och framtida mansroller befästs. Bonsai spelades runt skolor i Stockholms län hösten 2017 och spelar nu på skolor i Göteborg.

Lumor
Lumor och Unga Klara har gått samman för att producera en av vårens föreställningar OCEANProjektet genomförs med stöd av Institutet för Framtidsstudier, Kulturrådet, Riksbankens Jubileumsfond, Stockholm läns landsting, Stockholm Stad och Sveriges Författarfond. 

Tidigare projekt och samarbeten

Med rätt att vara
Med rätt att vara är ett samarbetsprojekt i tre delar mellan Friends och Unga Klara projekt i tre delar och möjliggörs av Svenska Postkodlotteriet. Själva hjärtat av projektets första del är teaterföreställningen De jag egentligen är, som turnerar vid skolor över hela Sverige. Föreställningen lägger grunden för ett fördjupande arbete om identitet ur ett normkritiskt perspektiv. Genom projektet ges både pedagoger och elever verktyg för att tillsammans jobba med skolans demokrati- och värdegrundsuppdrag.

Nationell arena
Unga Klara har mottagit stöd av Svenska Postkodlotteriet för att t ex fortsätta utveckla verksamheten nationell arena och samtidigt finna nya medel och vägar för finansiering. Svenska PostkodLotteriet får sina intäkter från lottförsäljning och ger överskottet till välgörande ändamål. En miljon prenumeranter deltar i Lotteriet som har delat ut 1,8 miljarder på fem år till våra utvalda välgörenhetsorganisationer.

Hälsopedagogiskt projekt
Under tematik kring identitet, könsidentitet, civikurage, ätstörningar, kreativitet och konstnärskap samt tjejers pubertet har ett flertal produktioner genomförts med stöd av Stockholms läns landsting, allt inom ramen för ett sk hälsopedagogiskt projekt. De jag egentligen är, Tillsammans är vi David, Marisol, Låt maten tysta mun, Häst Häst Häst, Lammungarnas fest, Girls will make you blush! är föreställningar som varit den huvudsakliga delen av projektet tillsammans med ett pedagogiskt upplägg.
I projektet har Unga Klara samarbeta med bl a Karolinska Institutet, Avdelningen för folkhälsovetenskap, samt BRIS -Barnens Rätt I Samhället.

Stockholms stads bibliotek, lässatsning
Unga Klara gjorde föreställningen ”..precis som du föreställt dig” som en del av SSB’s lässatsning. Föreställningen turnerade runt bland Stockholms kommuns bibliotek och sågs av över 3000 barn.

Uppfostran – barns och ungas röster
Projektet Uppfostran -barns och ungas röster bedrevs 2010-2013 med projektstöd från Arvsfonden. Arvsfonden bidrar till att förnya och utveckla verksamhet för barn, ungdomar och personer med funktionsnedsättning. Första projektåret fokuserade på familjen, andra projektåret var identitet och självbild huvudområdet och tredje projektåret kretsade kring medborgarskap och samhälle. Övriga samarbetspartners i Uppfostransprojektet var: Barnfrid/Stockholms stad, BRIS, Familjevårdsstiftelsen i Göteborg, Karolinska institutet – institutionen för folkhälsovetenskap, Kleenex, Stockholms dramatiska högskola, Södertälje kommun.

Departure – ett avgångsprojekt på StDH
Unga Klara i samarbete med Stockholms dramatiska högskola presenterar avgångsstudenterna vid skådespelar- och mimskådespelarprogrammet. De studerande får efter spelperioden på skolan möjlighet att spela sina föreställningar på Unga Klaras scener under oktober-december.

Öppen scen
2010 lanserade vi Öppen Scen, en hemsida där vi lägger ut textutdrag, övningar, inspirationsmaterial som är aktuella för de olika föreställningarna. Öppen scen är ett samarbete mellan Unga Klara, Hyper Island, Nacka Kulturcentrum, Sagateatern och Hjulstaskolan. Projektet genomfördes med stöd av Arvsfonden.

Unga Klara Animation
Unga Klara erbjöd tio mellanstadieklasser från olika skolor att prova på vår nya verksamhet Unga Klara Animation utan kostnad under hösten 2010. Resultatet blev 29 animerade kortfilmer om uppfostran.  Skolklasser kunde se föreställningen Uppfostrarna & De Ouppfostringsbara för att sedan komma till Unga Klara och göra egna animerade filmer på temat Uppfostran. Genomfördes med stöd av Arvsfonden.

Al-Harah Teater
Ett internationellt samarbete mellan Unga Klara och Al-Harah Teater i Betlehem och Riksteatern. Britt Louise Tillbom och Jan Tiselius att regisserar Selma Lagerlöfs Bortbytingen på Al-Harah Theater i Betlehem, för att spela två föreställningar på Unga Klara.

Mentorskap
Unga Klara går in med medel och hjälp till unga konstnärers projekt, t ex regi, manus, ljus och produktion. Exempel på föreställningar är Min mammas dotter, Välkommen till Limbo, Krigardrottningen.

Drömmar
Ett samarbetsprojekt tillsammans med nyanlända ungdomar utan tidigare skolbakgrund eller teatererfarenhet vid SPRINT-gymnasiet i Liljeholmen, Unga Klara och Alexandra Ljungkvist Sjölin, lärare och skådespelare, Hanna Roth och Davood Tafvizian, skådespelare på Unga Klara och Sofia Norlin, regissör. Projektet genomfördes med stöd från Konstnärsnämnden och Unga Klara.

Bästa biljetten
Unga Klara undersöker förutsättningarna för att starta en fond, Medeas Barn, med målet att ge alla barn och unga möjlighet att titta på teater. Förstudien finansieras med stöd av fonden Kulturbryggan. Efter förstudien är målet att lansera Medeas Barn i större omfattning på nationell nivå i samarbete med andra teatrar.

Mantary film
Mantaray Film och Unga Klara bjuder in till premiär av dokumentärfilmen Han tror han är bäst av Maria Kuhlberg med efterföljande samtal på Unga Klara. Även Eva Cederstams film ”Våga minnas”, Mette Aakerholm Gardells  ”Ingen man i sikte” samt ”Drömmen om Marema” har visats på Unga Klara.

Unga Klara har också fått stöd av
Barbro Osher Pro Suecia Foundation
Statens Kulturråd
Kulturdepartamentet
Kulturkontakt Nord
Nordisk Kulturfond
Svenska Institutet

Unga Klara internationellt

Atta Festival
Under 2017 har vårt internationella arbete haft fokus på Turkiet och Istanbul, tack vare ett projektstöd inom ramen för Creative Force på Svenska Institutet. Vi har samarbetat med den nystartade Atta Festival, Istanbuls första teaterfestival för barn och unga. En kort film om vår vistelse finns på Youtube. Unga Klara besökte Istanbul tre gånger under året, för att hålla workshops, delta i samtal och paneler samt besöka själva teaterfestivalen. Representanter från Istanbul var på Unga Klara i en hel vecka i augusti och följde vårt arbete nära. Samtal pågår om en fortsättning.

Svensk scenkonstvecka i Pskov, Ryssland
Unga Klara medverkade med pjäsen ”De jag egentligen är” som spelades på ryska. Workshops och readings av Erik Uddenbergs pjäser. Teaterunionen arrangerade.

Internationell teaterfestival i Irakiska Kurdistan.
”De jag egentligen är” spelades, föreläsningar och workshops med Suzanne Osten. Arrangör var Kurdistans kulturministerium och evenemanget ägde rum i Suleimanyah, regionens näst största stad, med deltagare från Storbritannien, Frankrike, Norge, Sverige och Kurdistan.

Edinburgh International Fringe Festival
Medea’s children är en samproduktion mellan Lung Ha´s Theatre (Skottland) och Unga Klara. I augusti visas den på Edinburgh International Fringe Festival 2011, en av världens största teaterfestivaler, för att den 4-6 september visas på Unga Klaras scener. Lung Ha’s Theatre Company får i och med Suzanne Ostens regi och manus ta del av Unga Klaras undersökande arbetssätt och Unga Klara får möjlighet till utbyte med en profilerad teater med skådespelare med funktionshinder och inlärningssvårigheter.

Reims scènes d’Europe
Hela Unga Klara deltog i teaterfestivalenfestivalen Reims scènes d’Europe 1-17 december 2011. Unga Klara medverkade med:

Les Ineducables (De Ouppfostringsbara)
Je te console, la? (Tröstar jag dig nu?)
Ceux que je suis vraiment (De jag egentligen är)
La Consultation (Konsultationen) Lecture
Les enfants de Medee (Medeas barn) Lecture
Babydrama lecture
Ecriture avec Erik Uddenberg, Suzanne Osten et Ann-Sofie Bárány
L’Atelier Les Ineducables Workshop efter De Ouppfostringsbara
Öppen Scen Workshop
Unga Klara Animation workshop
Utöver detta medverkar 8 personer från Unga Klara i YPAL -Young Performing Art Lovers

 

Bild: Daniel Bjugård

Föreläsningar & workshops i urval:
Atta Festival, Istanbul 2017
University of Washington, Seattle  2008 och 2015 (dec)
Berkerley university, San Francisco 2015 (dec)
UCLA 2008
Sao Paolo, Brasilien 2015
Pskov, Ryssland 2015
Teaterhögskolan i Helsingfors
Teaterhögskolan i Oslo
Hålogaland teater, Tromsö, Norge
Teaterfestival Avignon
Teaterfestival Toronto
Freedom theatre, Palestina

Translate