Skapande skola

Unga Klara erbjuder Skapande skolaprojekt i form av ett paket som innehåller workshops för både elever och lärare samt en föreställning enligt upplägget nedan (workshopens innehåll baserad på föreställningens tematik):

Workshop 1
Tematik, lärarmaterial och presentation av kursen. Hur kan pedagogerna arbeta vidare? Övningar och samtal.

Workshop 2
Improvisation & koncentration, gestaltning och utforma egen utmaning knuten till kursen. Vad vill klassen utforska, lära sig?

Workshop 3
Vi arbetar på olika sätt inför föreställningen. Här kan skolan välja ett tillval som fördjupning: Öppen Scen (teatergestaltning), skrivarkurs (textgestaltning) eller dans & rörelse.

Teaterföreställning
Skolan väljer vilken föreställning ni vill se.

Workshop 4
Vi samtalar kring föreställningen, gör teaterövningar knutna till vad vi sett. Vi summerar samt ger en ny utmaning till klassen att arbeta vidare med.

 

Vi hjälper dig gärna med ansökan och upplägg! För mer information kontakta 08-506 20 173

Intresseanmälan Bonsai

  • Kontaktuppgifter

  • Fakturering

  • Kontaktperson

Så här kan en workshop se ut

Uppvärmning
Hopprep. Vi hoppar alla i ett stort hopprep. Varm i kroppen, fantasi och samspel.
Chauffe le space. Vi joggar lugnt runt i rummet, fyller ut. När vi möter en partner ska vi hoppa upp och klappa händerna, som en high –five med båda händerna.

Koncentration
Tennisboll. Vi kastar bollen till varandra, upprepar mönstret. Gå runt i rummet, upprepa mönstret. Vad är det vi ska bli uppmärksamma på? Avsändare. Mottagare. Tydlighet. En sak i taget.
Spegelövning. Två och två, rör er i varandras spegel. Först leder en, sedan en annan.
Kroppsdelarna. Gå runt i rummet, när olika kroppsdelar leder/ väger tyngst/ är störst. T ex näsan, knäna, rumpan, axlarna, handen.

Association
Plocka ord i hand. Jobba två och två plocka ord, vilka som helst, från sin partners hand. Öppnar för fri association, flödet av ord, släppa censur, ”inget är fel”
Associationsled. Stå på led, en går framför de andra, får ett nytt ord från varje person. Personen framför ska associera kring varje ord.

Arbeta med manus
Läsa. Vi läser från manus tillsammans. Prata om vad vi läst. Tankar om hur det kommer se ut på scen.
Göra. Skapa scener. T ex det knackar på dörren. Utanför står det någon som kommer med ett viktigt meddelande. Vad, hur, vem och vart? Titta på grupperna.
Scen med repliker. Skapa scener där replikerna nedan finns med. Tänk vem, var, vad händer. Titta på grupperna.

A: Varför gör du det?
B: Det blir bäst så
A: Jag tror inte du klarar det
B: Kom och hjälp mig då.

Avslutning
Fokus- och avslappningsövning. Uppmärksamhet på kroppen, rummet, det utanför och tillbaka.
Samling i cirkel. Samtal om vad vi gjort.

Translate