Sommaren 2014 tar Farnaz Arbabi och Gustav Deinoff över den konstnärliga ledningen för Unga Klara. De har båda tidigare arbetat på Unga Klara och har de två senaste åren tillhört dess konstnärliga råd. De ska arbeta tillsammans under en treårsperiod och precis som tidigare kommer Unga Klara ha ett delat ledarskap mellan vd och den konstnärliga ledningen. I sina tjänster kommer de dessutom att verka som regissörer och, i Gustav Deinoffs fall, även som skådespelare.  

– Vår ambition är att Unga Klara ska fortsätta vara en världsledande teater med ett barnperspektiv, säger Farnaz Arbabi och Gustav Deinoff.

Suzanne Osten övergår, efter 39 år som konstnärlig ledare, till att utveckla forskning och utbildning av yngre teaterkonstnärer på Unga Klara, samt internationella samarbeten. Hon kommer också att fortsätta att arbeta som frilansande regissör.

–  I de här två nya ledarna ser jag framtiden, säger Suzanne Osten.

–  Ända sedan jag startade Unga Klara 1975, tillsammans med Per Lysander, har varje år inneburit något nytt. 2009 blev Unga Klara en självständig aktör. Nu känner jag mig fri att också ta andra uppdrag som dyker upp, även utanför Sverige.”

Den 14 maj 2013 fattade Unga Klaras styrelse beslutet att utse en ny konstnärlig ledning.

–  Vi sökte två personer som i ett kompletterande, dynamiskt ledarskap med stor integritet kan fortsätta att utveckla Unga Klara tillsammans med oss andra, förklarar Unga Klaras styrelseordförande Christina Björk valet av den nya konstnärliga ledningen.

När Unga Klara började sin verksamhet med skilsmässopjäsen Medeas barn – idag en modern klassiker – inleddes en ny epok i den svenska barn- och ungdomsteaterns historia. Unga Klara utvecklades till en banbrytande verksamhet som inspirerat teaterarbetare över hela världen i sin utveckling av de konstnärliga uttrycken och sin tro på betydelsen av konstnärliga upplevelser för barn.

–  Målet med Unga Klaras verksamhet är att få ett nationellt uppdrag från 2014, säger vd Jonas Kahnlund.

–  I detta ingår bland annat att driva vidare och utveckla den nationella arenan tillsammans med Backa teater, ung scen/öst, Malmö Stadsteater, Norrbottensteaterns scen för barn och unga samt Norrlandsoperan. Detta kräver en ekonomisk bas från 2014, vilket idag saknas. Detta är också en förutsättning för att den nya konstnärliga ledningen kan tillträda, säger Jonas Kahnlund avslutningsvis.

För mer info, vänligen kontakta Hillevi Berg Niska, pressansvarig Unga Klara

08-50620173/0730379969 eller hillevi@ungaklara.se

Bilder finns för nedladdning på ungaklara.se/press (fotograf Jonas Jörneberg)

Suzanne Ostens avslutande år på Unga Klara kretsar kring Leonora Carrington, en brittiskfödd mexikansk konstnär och författare. Suzanne kommer att regissera dels en nyskriven pjäs om Leonora Carrington, av Erik Uddenberg (premiär 27 sept) och dels en pjäs av konstnären Carrington själv – Lammungarnas fest (premiär mars 2014). Parallellt med dessa föreställningar vill Unga Klara kunna arbeta med ungas kreativitet och stimulera unga människor till ett eget konstnärsskap.

Farnaz Arbabi, född 1977, är idag en av Sveriges mest efterfrågade regissörer, och har arbetat på de flesta ledande teatrar i Sverige. Hennes samhällsaktuella och egensinniga uppsättningar kretsar ofta kring maktperspektivet, identitet, tillhörighet och utanförskap och hon har ägnat sig åt allt från Tjechov till Drottning Kristina. Känd för en bred allmänhet blev hon med sina uppsättningar av Jonas Hassen Khemiris pjäs Invasion på Stockholms Stadsteater och sin bearbetning av Vilhelm Mobergs Utvandrarna, som hon gjorde till en kommentar över dagens svenska migrationspolitik. Aktuell just nu med Riksteaterns turnerande ”Jag ringer mina bröder” i Farnaz regi.

Gustav Deinoff, född 1978, är skådespelare och regissör. Han har sedan 2004 varit verksam som skådespelare på bl a Unga Klara, Riksteatern och Stockholms stadsteater. Som regissör blev han mycket uppmärksammad för uppsättningarna ”De jag egentligen är” och ”Tillsammans är vi David” på Unga Klara. Genus och identitet är centrala frågor i hans ofta interaktiva och lekfulla föreställningar. Gustav har i dagarna avslutat en turné med ”Flygräddare”, en samproduktion mellan Unga Klara och Riksteatern.

Målet med Unga Klaras verksamhet är högkvalitativ teater med barnperspektivet i fokus, både för barn och vuxna. Teatern arbetar alltid i dialog med publiken och har starkt stöd både nationellt och internationellt. Unga Klara siktar mot att få ett nationellt uppdrag från 2014 som spjutspets inom svensk barn och ungdomsteater med undersökande arbete i fokus. Redan nu driver teatern en nationell arena för högkvalitativ barnteater och flera internationella samarbetsprojekt.

I den nationella arenan samarbetar Unga Klara med fem etablerade teatrar i olika delar av landet: Backa Teater, ung scen/öst, Malmö stadsteater, Norrbottenteaterns scen för barn och unga, samt Norrlandsoperan.

Unga Klara finansieras idag i huvudsak av Kulturrådet, Stockholms Stad, Stockholms läns landsting, Svenska Postkodlotteriet och Arvsfonden.

Unga Klara vill:

-Utmana den konstnärliga utvecklingen av teater med barnperspektiv, nationellt och internationellt.

– Ge alla barn teater av hög kvalitet.

-Vara ledande i Sverige och världen för att framtidens teater ska ta barn och unga på allvar.

-Fortsätta driva den dialog med samhälle och publik i den konstnärliga processen som sedan 1975 varit Unga Klaras signum.

-Driva utvecklingen av den konstnärliga forskningen inom teater.

-Arbeta för ett barn- och maktperspektiv i utbildningar och forskning inom scenkonstområdet på universitet och högskolor.

-Vara en dialogpartner för alla med makt över barns och ungas villkor.

Gör Unga Klara till en nationalscen med blicken inställd på framtidens barn!

Translate