Välkomna till Unga Klara, Julian och Asynja!

Publicerat den 14 maj 2018.

Vår press- och sociala medier-ansvarig Juliet Atto har intervjuat två av Unga Klaras nya tillskott: Asynja Gray, projektledare och Julian Vigil, pedagog! Efter flera veckor på kontoret har de kommit in i arbetet och är mer än redo för framtiden!

AG= Asynja Gray
JV = Julian Vigil

Hej Asynja och Julian! Välkomna till Unga Klara!

AG: Hej hej Juliet! Tack. Roligt att få vara här och jobba med dig!

JV: Hej! Tack så mycket!

 

Ni har jobbat här i några veckor nu, hur har det varit och hur känns det?

AG: Det har varit ett par intensiva veckor och mycket att ta in men känns fantastiskt roligt och spännande att få ta del av Unga Klaras historia och verksamhet och att få lära känna alla som arbetar här. 

JV: Alla på Unga Klara har tagit emot mig på ett så fint sätt och jag känner mig så tacksam för det! Det har varit många olika delar att sätta mig in i och det känns väldigt roligt och spännande att ta del av allt det fantastiska som Unga Klara har gjort och gör.

  

Hur har era förväntningar möts och vad har överraskat er?

AG: Eh… Stor fråga, Juliet! Unga Klara är en unik scen, verksamhet och plats och har en helt egen position i Sverige och världen. Jag får väl erkänna att jag hade väldigt höga förväntningar kring att arbeta på scenen som Suzanne Osten startade 1975 och utvecklat med alla som arbetat med henne under åren och att få ta del av det arvet. Jag har också största respekt för hur de som leder och jobbar här nu jobbar med de viktigaste samhällsfrågorna just nu och hur de praktiserar queerfeministisk och antirasistisk scenkonst. Det låter kanske lite lökigt men det har överträffat förväntningarna.

Jag har arbetat inom scenkonst i 13 år och blev genuint överraskad över att ALLA medarbetare faktiskt får och är en del av att Unga Klaras riktning framåt. Det är inte bara ord eller ”handlingsplaner”. Det är en praktik, i ständig process. Att gemensamt forma, utmana och fundera på vad nästa steg är och framförallt att ständigt ha publiken, det vill säga barn och unga, i centrum och utgå ifrån deras perspektiv. Att göra det med en totalt nyfiken och öppen blick. Det är viktigt för mig. Så, what’s not to love.

JV: Produktionerna och projekten som vi arbetar med är precis så viktiga och angelägna som jag hade föreställt mig att de skulle vara. Kollegorna på teatern är precis så proffsiga som jag trodde att de skulle vara. Det är just det ”kokande” arbetsklimatet, i positiv bemärkelse, som jag trodde att det skulle vara och känns helt underbart att få vara en del av! Det som kanske överraskat mig mest är hur snabbt min nya chef blev min gamla chef i och med att Nisha Besara slutar på Unga Klara nu.

 

Asynja, du är ju projektledare för den stora turnén som vi ska på 2019-2020. Hur känns det att ta an och vara ansvarig för något som Unga Klara aldrig har gjort innan?

AG: Alltså, att vara ansvarig för Unga Klara On Tour 2019-2020 är helt galet men grymt kul! Vem vill inte arbeta med att lansera tre av Unga Klaras mest uppskattade föreställningar: De jag egentligen är, Girls will make you blush och X? Plus den nyskrivna För att jag säger det. Det är en ära att få ta sig an en av de största utmaningarna som Unga Klara någonsin antagit.

Men jag är inte själv, vi är ett nytt gäng som just börjat arbeta på UK och har tillsammans med de ”gamla” medarbetarna en kreativ process som nu håller på att utkristalliseras i allt arbete som måste göras inför turnén 2019-2020. Det är väldigt många bollar att hålla reda på, men som gammal basketspelare så gillar jag bollar och förstår vikten av teamwork – att alla veta sin position och vad de ska/kan göra. Det känns både spännande och utmanande! Har jag nämnt att jag har en bakgrund som kommunikatör? Haha.

 

Julian, som pedagog för teatern, vad tar du med dig i dina tidigare erfarenheter som lärare?

JV: Oj, det var en svår fråga att svara kortfattat på. Allt! Fast om jag måste välja en enskild lärdom så är det att aldrig ha en förutfattad mening om hur något landar i ett enskilt barn eller ungdom. Att varje möte med den enskilde individen är en möjlighet för ömsesidig förståelse. Då gäller det att ha ett vidöppet sinne inför det mötet.

 

Vad är det som utmärker UK som ni vill bevara och vad känner ni att ni vill utveckla/ta till nästa nivå?

AG: Nu när Unga Klara blivit första nationalscenen för barn och unga i Sverige, vilket i sig är en utmärkelse, så tänker jag att the sky is the limit när det gäller att utveckla och ta verksamheten till nästa nivå. Att utmana scenkonsten för alla och för de allra viktigaste.

Att ta det nationala uppdraget på största allvar genom att fortsätta skaffa och sprida kunskap om barnperspektiv inom scenkonsten både nationellt och internationellt. I det arbetet vill jag ta med de centrala dimensionerna från Suzanne Osten och framåt: queerfeminism och antirasism och inte minst – kidsen! 

JV: För mig är vårt manifest och de tre benen, barnperspektivet, processen och publiken, ett förhållningsätt som utmärker Unga Klara och som ligger mig nära hjärtat. Unga Klara har en fantastisk verksamhet som jag kommer in i och jag hoppas kunna göra ett positivt avtryck utifrån den jag är och min erfarenhet som pedagog.

En del jag vill utveckla är bland annat lärarhandledningarna, som skolorna kan välja att arbeta med tillsammans med sina elever, efter att de sett en föreställning hos oss.

 

Vilken/vilka är era favoritföreställningar som UK har gjort?

AG: Sweet Audre Lorde vilken svår fråga! Har så många, men de föreställningar som gjort in- och avtryck är; Flickan, mamman och soporna som var den första föreställningen jag såg på Unga Klara. Andra favoriter är Lammungarnas fest, Girls will make you blush och förstås X. Jag måste också nämna Vitsvit och Torget, så har du inte sett den sistnämnda – passa på! Det är alltid föreställningar som berör och former som överraskar.

JV: Hm… Kanske X är den som gjort starkast intryck. Berättelsen om Sveriges koloniala historia och hur den påverkar oss idag grep verkligen tag i mig. Ett mycket lyckat tilltal på alla sätt och grymma skådespelare! Sen tror jag i och för sig att min favoritföreställning kommer att bli någon av de pjäser som vi sätter upp i höst [Du måste flytta på dig och Skamceremonin]. Vi får se vilken det blir.

  

Vad har varit bäst hittills med att jobba på UK och vad ser ni fram emot?

AG: Jag har väldigt roligt på jobbet. Varje dag! Det är ynnest att känna så. Jag menar, en lägger ner så mycket tid på arbetet, så att ha kul varje dag är viktigt. Att bli inspirerad, entusiasmerad och känna att varje dag är en utmaning. Fantastiskt!

Vad jag ser fram emot – att initiera nya samarbeten så att turnén kan sjösättas och lanseras, att vi når en ny publik och skapar nya kontakter både nationellt och internationellt! 

JV: Kollegorna och insikten att jag har möjligheten att själv utforma vad min tjänst innebär. Friheten och ansvaret. Det jag ser fram emot mest är alla föreställningar vi ska göra och mötet med barnen och ungdomarna samt deras lärare i referensgrupperna, lärarkvällarna och under föreställningarna.

Ser också fram emot alla våra spännande samarbeten med andra aktörer så som Ortens verklighet med flera. Och självklart, turnén som vi ska ge oss ut på med fyra viktiga pjäser. Turnén är ett fantastiskt och omfattande arbete som vår grymma projektledare Asynja Gray leder.

 

Tack för er tid! Några sista ord till våra bloggläsare?

AG: Om du som läser detta har önskemål eller tips på var du tycker att Unga Klara ska åka på turnén och/eller om du vill att Unga Klara ska komma till din stadsdel, skola, kommun, län, region eller vars som i världen – hör av dig till mig så ska jag kolla om det går att fixa. Min e-post är asynja@ungaklara.se.

Kom ihåg; the sky is the limit!

JV: Inledningen på Kahlil Gibrans ord om barn får det bli: ”Era barn är inte era barn. De är söner och döttrar av Livets längtan efter sig själv. De kommer genom er men inte från er. Och fastän de lever hos er, tillhör de er ändå inte” (ur Profeten).

Kolla in resten av Unga Klaras grymma personal här!

Translate