Återkomsterna

Publicerat den 9 maj 2016.

Vi är så vansinnespepp på Unga Klara att vi nästan spricker! Vi står precis mitt i två EPISKA pjäsåterkomster i maj – nämligen ”X” och ”GIRLS WILL MAKE YOU BLUSH!”. Två föreställningar som redan är banbrytande, legendariska och kioskvältartunga. Två föreställningar som blev Gustav & Farnaz startskott som konstnärliga ledare för Unga Klara. Två föreställningar som hyllats, gråtits till, skrattats med och som visar vad Unga Klara är idag. De kan naturligtvis inte ha en normallång spelperiod utan får klämmas in 3-14 maj (X) samt 24-26 maj (Girls..). Har du inte bokat detta så GÖR DET! Det kommer att bli en oförglömlig once-in-a-lifetime-grej. Här kan du boka!

 

I veckan samlades 120 lärare från olika skolor i Stockholm vid ett seminarium på Unga Klara under rubriken ”Vad ska vi med skolan till?”. Vi bjöd på mat, dryck, festlig stämning och inledde med föreställningen ”Vad ska du ha mig till?” med efterföljande samtal. Det är så ljuvligt att sitta med så många engagerade lärare och se en teaterföreställning som handlar om just dem och deras vardag. Vilken omedelbar respons! Vilka frågor och tankar den väckte. Teatern och konsten ger sällan svar men är en verklig ögonöppnare, något vi tar del av gemensamt. Alla ser olika saker beroende på var de arbetar eller vilka de är eller vilka som är deras elever.

D30CAE09-7738-4592-86CB-AEB775268457               IMG_5180

Vidare följde två intressanta föreläsningar: Annelie Fredin fån högskolan i Gävleborg och Åsa Hemborg och Malin Nygren från UR. De senare presenterade en work-in-progress dokumentärfilm som görs med utgångspunkt från en skola i Karlskoga. De lyfte två frågor kring genus och varför pojkar generellt presterar sämre än flickor i skolan. Vi som deltog i seminariet fick prata i grupper och skriva ner reflektioner på post-itlappar för att sedan ge iväg dessa till UR’s team. Allt för att användas på vägen och in the making of. Här är ett urval av alla kommentarer:

Vår största utmaning är samhällets syn på skolan. Föräldrar och elever som inte tycker skolan är viktig.

Att lyckas smälta samman alla ämnen till en integrerad helhet. Att jobba medveten om sin egen del i helheten.

Jag arbetar på en högpresterande innerstadsskola – inga skillnader märks i resultaten.

Varför har pojkar och flickor olika resultat? Beror det på vad de presterar eller hur du som lärare bedömer dem pga attoityder och utseende? bedömer du alla elever på lika villkor oavsett kön, etnicitet och stil?

Vi behöver få bort detta kvävande betygssystem. Det begränsar oss! Om vi måste ha betyg – gör ett nytt system!

En stor utmaning för framtiden är att vinna tillbaks vår auktoritet.

Vet inte om det finns skillnader. har aldrig diskuterat detta faktiskt.

Flicorna behöver stärkas i olydnad.

Att medvetandegöra personalen kring genusfrågor är utmaningen på vår skola.

Varför acceptera ett tvåkönssystem? Kön är så mycket mer!

Lärares rädsla för förändring.

Vända betygskultur till utvecklingskultur.

Att värna sin professionalitet. Att ta tillbaka de didaktiska frågorna från lekmannatyckare och stå upp för en yrkesetik värd att legitimera.

 

20160217-UK007761-004_web

 

Vår VD Nisha Besara är numera ny krönikör i Expressen. Här kan du läsa hennes första alster.

IMG_6510

Det här är Marioan Hosseini, dramatiker. Han ska skriva en femminuterspjäs till Unga Klara om hur européer ser på övervakning och integritet.  Goetheinsitutet i Washington ligger bakom ”Projekt Pp5” och hela idén med dessa beställningar av femminuterspjäser. Spännande!

 

FullSizeRender-4

Pjäsen som gått under arbetsnamnet Drömmar heter numera Allt du önskar och får premiär 14 oktober. Koncept och idé: Bastard Produktion

 

I övrigt är Farnaz 6 Gustav i Istanbul för att hålla seminarium seminarium i Istanbul kring ”To Create Feminist Framed Stage Performance for Children and Young People”. Här kan du läsa mer.

Translate