#backasuzanne #barnperspektivet #swedishhistoryx

Publicerat den 30 mars 2016. Föreställningen X

Det finns saker som är viktigare än andra. Vad innebär barnperspektivet för oss? Att försvara barns rätt till konstnärlig teater är Unga Klaras signum, så det är inte för inte som vi helt och fullt backar Suzanne Osten med anledning av att hennes film ”Flickan, mamman och demonerna” barnförbjudits av Statens medieråd: Farnaz & Gustav med en debattartikel i SvD och ett tydligt ställningstagande i frågan. Jag antar att ni även stött på #backasuzanne i sociala medier? Dela och sprid! Detta står för så mycket.

Att spelar om det allra viktigaste för de allra viktigaste.

Att vara en teater i barns och ungas tjänst.
Att våga bekräfta barnen i svåra frågor.
Att våga svara dem.
Att lita på att de är en kompetent publik som förstår.
Att ta barn på allvar.

Igår kom faktiskt detta:

”Förvaltningsrätten bifaller överklagandet och förordnar att filmen ”Flickan, mamman och demonerna” ska godkännas för offentlig visning med åldersgränsen från elva år. Enligt förvaltningsrättens bedömning innehåller filmen ”Flickan, mamman och demonerna” vissa skrämmande scener och bitvis en skrämmande stämning. Filmens huvudkaraktär, flickan Ti, uppvisar emellertid en stor kompetens att klara den svåra situation som hon befinner sig i. Hennes kompetens i kombination med de trygga och ljusare scenerna i filmen med för att de skrämmande scenerna blir mindre otäcka och ger åskådaren tillförsikt. Filmen kan utan vidare enligt förvaltningsrättens mening stärka barn i utsatta situationer samt ge barn ökad insikt om och förståelse av det samhälle som de lever i.

Vid en avvägning mellan å ena sidan intresset av att skydda barn och å andra sidan barns rätt till informationsfrihet bedömer förvaltningsrätten att filmen inte kan vara till skada för barn som är elva år och uppåt. Förvaltningsrätten finner således att filmen ”Flickan, mamman och demonerna” ska godkännas för offentlig visning med en åldersgräns från elva år. Det ankommer på Statens medieråd att utfärda tillståndskort (se § 9 lagen om åldersgränser för film som ska visas offentligt).”

Nu ligger ärendet hos Statens medieråd att antingen överklaga detta beslut eller ändra sitt beslut. Så fortsätt att dela och sprid #backasuzanne !!

BackaSuzanne_gul

TEATER I KLASSRUMMET – närmare publiken kan du inte komma. Vårt arbete fortsätter oförtrutet, för små och stora barn, unga vuxna, vanliga vuxna och de allra äldsta.  Skådespelarna i ”Vad ska du ha mig till?” åker så gott som varje dag ut till en skola för att spela och samtala med skolungdomar. Med  ”svarta lådan”-rullväskan som rymmer kostym, scenografi och rekvisita. Mattan tvättas varje vecka och får torka i gradängen (fatta att detta ryms i rullväskan!):

image1-3

Sen packar de upp. Och då kan det se ut såhär:

image1-4

Efter föreställning följer ett (oftast) riktigt varmt, öppet och intressant efterarbete som handlar mycket om press, stress och prestationskrav. För att vara en bra elev idag behöver man vara ”ofelbar, alltid på topp och väl förberedd och fördjupad i kursen innan den ens börjat”. Men ibland får dramapedagog Elin jobba så svetten lackar för att få igång samtalet. Många oroliga kroppar och själar i rummet. Elevreflektioner:

”Även dom som väljer att inte tillhöra systemet eller gå i skolan, ingår ändå i det större systemet – alla är alltid en del av det större systemet… Alltså av samhället. Även om du inte vill, eller kan, så lever vi i samma värld och samhällskonstruktion”.

”Betygssystemet är jättebra och rättvist. Förutsatt att du är som en robot som aldrig ger upp, aldrig har en dålig dag, alltid presterar”.

Smarta är de. Det finns hopp om skolan trots mammons försök att göra världen så orättvis som möjligt.

——-

VET NI VILKA DET HÄR ÄR?

X_skådespelare_kollage_2016

Unga Klara proudly presents vår nya ”X”- ensemble som är ute på sverigeturné: Lisette Pagler, Joel Mauricio, Jonatan Rodriguez, Maria Salah, Siham Shurafa, Hanna Edh, Binyam Haile, Klas Lagerlund, Nina Rashid. VILKA STJÄRNOR!!

Det har repats och slitits för fullt i en lokal vid Riksteatern i Hallunda. 4 april gick startskottet i Umeå för sverigeturnén och denna banbrytande pjäs. Den om Sveriges rasistiska historia. Det ska bli enormt spännande att följa ensemblens upplevelser – kommer den att uppfattas olika i olika delar av Sverige? När den spelade i Stockholm var reaktionerna starka: publiken grät, skrattade, fick upprättelse, styrka, kände sig sedda, förstådda..

Tack Kulturrådet som gör det möjligt för fler i Sverige att se denna tunga, brännande, centrala pjäs. Och kom ihåg att hashtaggen #swedishhistoryx lever vidare! Där kan du dela med dig av erfarenheter av rasism. Eller vad du kände efter föreställningen.

Nypremiären på Sagateatern i Umeå var magisk, såhär skrev recensent Anders Sjögren på Västerbottens Kuriren:

”Tillsammans utgör de en strålande ensemble. De äger verkligen scenen.”
”Kolla rollistan i början av recensionen. Och vänj er vid namnen”
”Just det här, och just så här, är det bara teatern som kan berätta, beröra, ifrågasätta, underhålla.”

De andra spelplatserna/datumen/tiderna hittar du här

De proffsiga fotona: Sara P Borgström

Translate